Afstemmen op het thema

Wat je nodig hebt

  • Notitieboekje
  • Pen
  • Evt. je smartphone met oordopjes om de tekst te beluisteren

Een prettige plek in het bos.

Ook thuis kun je deze oefening heel goed doen.

Lichaamswerk

Staan als een boom

  • Ga met je voeten iets uit elkaar staan.
  • Zorg dat je knieën los zijn.
  • Wieg van voor naar achter op je voeten en voel hoe je voetzolen dat afrollen op de aarde en weer terug.
  • Zo ‘warm’ je je voeten een beetje op.
  • Sta dan rechtop en knik een klein beetje in je heupen naar voren. 
  • Houd je handen langs het lichaam, met de handpalm naar je toe en je vingers iets uit elkaar. Er mag een beetje spanning in je hand ontstaan door het licht strekken van je vingers.
  • Breng je aandacht naar je voeten en de negen wortelpunten. Dit zijn:
    • de 5 tenen
    • de 2 voetkussentjes
    • de zijkant van de voet
    • je hiel
  • Adem rustig in en uit.
  • Stel je voor dat er vanuit de 9 wortelpunten wortels de grond in groeien, heel diep de aarde in.
  • Voel hoe stevig je zo staat.
  • Wees je bewust van je verbinding met de aarde.
  • Wees je bewust van de natuur om je heen, de bomen, de planten, de lucht.
  • Hoor de geluiden van de natuur.
  • Voel de wind, de zon of de regen.
  • Wat gaat er door je heen? Welke gevoelens, gedachten, impulsen?
  • Blijf zo  een poosje staan als een boom. De oorspronkelijke oefening schrijft 45 minuten voor om zo te blijven staan.
  • Voel hoe diep je benen in de aarde staan (tot de knie?).
  • Als je voelt dat je voldoende tijd hebt genomen om zo te staan mag je weer ‘ontwortelen’.
  • ‘Trek’ je voeten één voor één weer uit de aarde .
  • Schud je voeten om beurten uit.
  • Schud je hele lichaam los, maak er geluid bij.
  • Kijk naar je handpalmen. Mogelijk zie je dat ze vlekkerig rood gekleurd zijn.
  • Knijp met je ene hand de andere hand uit, vanaf de pols richting de vingers, alsof je een tube tandpasta leeg knijpt.
  • Sla je handen uit door vanuit je schouders je handen en armen naar voren te werpen, alsof je met kracht iet op de grond gooit in één beweging.  Doe dit een aantal malen.

Schrijf je bevindingen in je notitieboekje.

Trakteer jezelf op een kop koffie met lekkers en maak de tekenoefening.